Yansın Geceler Pelinsu Eceler... Artık, arabesk rap yapan Heijan’ı tanımayan yok.
Geçen yıl nasıl Eypio (A.P.O.) ve Burak King “Günah Benim”le iyi bir çıkış yakaladıysa, aynı başarıyı bu yıl da Heijan paylaşacak gibi görünüyor. Hem Eypio hem de Heijan yıllardır underground rap alemindeler. Yüzlerce sevenleri, fanları, dinleyenleri vardı zaten. Milyonlara nasıl ulaştılar peki?
Eypio’nun dört albümü var
Eypio 2002’den beri müzik yapıyor. Konya’da doğup altı yıl Hollanda’da, şimdilerde Zeytinburnu’nda yaşayan Afganistan Türkmeni Eypio, ilk albümünü 2005’te çıkardı. Dört underground albümü var. Akla kazınan şarkılarından bazıları Deli Dediler, Ay Kızım, Eller Havaya, Tadı Yok, Mülteci, Küçelere Su Serpmişem, Kral Çıplak... Sözlerinin altında reggea’den flemenkoya, Azeri ve Arap tınılardan teknoya, klasik müziğe, arabeske kadar çok geniş yelpazede ezgiler kullanıyor. Bu yönüyle diğer rapper tayfasından ayrılıyor. Burak King’le yaptığı Günah Benim ise 2016’da Spotify’da en çok dinlenen beş şarkıdan biri oldu. Şarkıdan bazı sözler şöyle:
“Günah benim suç benim/ Kurdum bırak bu düş benim/ Bu kendime verdiğim rüşvetim / Dokunma elimde bi düşlerim var”, Fakir yar olmuyo zengine”, “Verdim ömrümü vergine”, “Aşk deniz gören evdeki teras mı?”
Bir Bağcılar gerçeği bonzai
Heijan’a gelirsek Bitlisli tekstil işçisi Heijan (Doğan Tarda) kardeşi Cash Ömer’le Bağcılar’dan yükseldi. Çatı Records (Gerçekten Bağcılar’da bir apartmanın çatı katında 10 metrekarelik bir stüdyo) etiketiyle internete yükledikleri “Bonzai Bom/Kafam Trilyon” adlı şarkılarıyla semtte ünlendiler. Şarkının bazı sözleri şöyle:
“Burada en popülerimiz hırsızdır / En zengini mi? O da torbacıdır / ‘Baba okuyom ben’, aferin sana / Ot içerken paket oldu bak oğlun... Nihat babasından 10 lira aldı/ Torbacıda fişek 20 liraydı / Fırat Nihat’a 10 lira borç verdi / Bu semtte ticaret böyle gelişti.”
Kürtçe zehir gibi anlamına gelen Heijan’ın hikaye ettiği durumlar Bağcılar gibi semtlerdeki gençlerinin uyuşturucu, yoksulluk, görmezden gelinme, zorunlu göç gibi sorunlarına dair. Fazla gerçek, fazla sert…
100 milyondan çok dinlendi
Ve bu yıl yaptıkları Yansın Geceler ise Youtube’da 100 milyondan fazla tıklandı. Sözleri şöyle:
“Yansın geceler, Pelinsu Eceler / Bitince paralar, nerdeler? / Hepsi bir hayaldi, hepsi bir rüya / Manitanın ne işi var bu kroyla?”
Hem Eypio hem de Heijan yeraltından yer üstüne çıkarken argodan, küfürden vazgeçmiş görünüyor. Sosyal meselelerden romantik dertlere geçiyorlar. Ama sınıf sorunu orada da yakalarını bırakmıyor. Belki de bu yüzden bu kadar çok sevildiler. Günah Benim’de fakir yar olmuyor zengine. Yansın Geceler’de gece kulüplerine son model arabalar ve havalı kızlarla gitmek bir hayal, bir rüya oluyor. Yani hayaller Paris gerçekler Eminönü. Bu söz memleketin sloganına dönüşünce iki şarkı da tabiri caizse patladı.
Türkiye’deki rap tarihine kısa bir bakış…
Cartel Michael Jackson’ı geçti
Peki Türkiye’de rap nerede duruyor? Aslında Türkiye’de ilk rap de underground’dan gelmemişti. İthal ettik diyebiliriz. 1995’i hatırlayın. Gurbetçi rapçilerin kurduğu Cartel, o zamana kadar ilk kez Türkçe sözlü rap duyan Türkleri resmen avucunun içine almıştı. Ama Karakan, Cinai Şebeke ve Erci-E gruplarından oluşan Cartel, iki yıl sonra dağıldı. Kendi adlarını taşıyan şarkının çıkışı Avrupa’da yükselen ırkçılığa karşıydı. Türkiye'de stat konseri veren ilk ve tek rap grubu olan Cartel, İnönü Stadyumu'nda verdiği konserle İstanbul’da Michael Jackson'dan sonra en çok bilet satan müzisyen olup Time dergisine konu oldu.
Rap Cartel’den sonra yeraltına indi ve sözler daha protest bir hal aldı. Beğenmedikleri devlet politikalarından yolsuzluklara kadar her şeye istedikleri kelimelerle isyan ettiler. Rap teknik olarak da gelişti. Kelimeler çoğaldı, ritim hızlandı. Fuat, Ceza ve Sagopa Kajmer Cartel’den sonra en çok ün kazanan, en çok dinlenen rapçiler oldu. Kadın Mc olarak Sultana, Kuşu Kalkmaz’la çokça konuşuldu. Televizyondaki pop star şarkı yarışmaları furyasına Rapstar da katıldı, jüri koltuğunda Fuat, Ceza ve Dj Funky C vardı. Günümüzde de Acun medya genç rapçileri sıkça ekrana çıkarıyor. 2016 yılında Tankurt Manas, O Ses Türkiye yarışmasında dördüncü oldu.
2000’lerde internetin yaygınlaşmasıyla rap artık semtiyle anılan rapçilerin daha çok tanınmasına neden oldu. Yeraltı kültürü abilerin kardeşlere feat yaparak destek olmasıyla ya da rakiplerin birbirine diss atmasıyla harmanlandı. Killa Hakan’a Sagopa Kajmer, Ayben, Kolera, Sansar Salvo, Anıl Piyancı, Allame, Tahribad’ı İsyan, Big Bomba, Pit10, Norm Ender, Patron, Red, Kurşun ve Da Poet ile niceleri eklendi, ekleniyor.