Son günlerde herkesin konuştuğu bir şarkı var: Çağatay Akman’ın seslendirdiği “Gece Gölgenin Rahatına Bak”. YouTube’ta kısa sürede izlenme rekoru kıran şarkı şimdilerde 250 milyon izlenme sınırını zorluyor. Peki bu tarz neden bu kadar ilgi çekiyor dersiniz...
Peki her dönem başka bir isimle pop tadındaki arabeskin bu denli trend olmasının nedeni ne? Rock, pop veya rap ile harmanlanan arabesk, temelinde halk müziği. Fakat müziğin farklı türleriyle bir arada uzun yıllardır kullanılan arabesk, pop müziğe de rap ve rock’a da çok yakışıyor. Orhan Gencebay’ın Erkin Koray’la 1980’li yıllarda yaptığı çalışmalar, arabesk-pop olarak başlasa da sonra yerini Anadolu rock’a bıraktı. Şaşkın, Arapsaçı, Fesuphanallah şarkıları dönemin ve hatta şimdilerin bile arabesk tınılı en başarılı şarkılarından. 90’lar ve sonrasında ise zaman zaman, özellikle şarkı sözleri tarafından baktığımızda Sezen Aksu, Demet Akalın ve Serdar Ortaç’ı da pop-arabesk müzik yapan isimlere dahil edebiliriz.
Bu dönemin parlayan genci Çağatay Akman’a baktığımızda ise, Akman 1994 yılında Mehmet Ali Sezer’in buram buram arabesk kokan ve Güllü’nün seslendirdiği “Her Şeyim Oldun” isimli şarkısını düzenlemiş. Akman’ın sözlerini Koray Albayrak ile birlikte yazdığı şarkı, Aralık 2016’dan bu yana 225 milyon izlenmiş.
Spotify, Akman’a benzer isimler arasında Halil Sezai, İrem Derici, Buray, Edis gibi isimleri öneriyor. Hatta kimilerine göre pop-arabeskin şu an Türkiye’deki en güçlü temsilcisi Sıla olarak gösteriliyor.
“Pop-arabeskte İlyas Yalçıntaş bir tepe noktası”
Pop görünümlü arabeskin bir furya olmadığını düşünen müzik yazarı Naim Dilmener, bu tarzın geçmişini şöyle anlatıyor: “Furya değil; furyanın geçici olma, geçme/bitme özelliği vardır. Arabeskin pop içine dahil oluşu yeni değil. Çok eskilere uzanır. 60’larda yok gibidir bu özellik ama 70’lerde biraz daha ağırlık kazanır. 80’lerde ise temelli ele geçirir popu. Kayahan ve Sezen Aksu’nun o yıllarda yapmaya başladıkları pop, arabesk bir poptur. O günden bugüne devam eder. Günümüzde daha da artmıştır ve bunun sebepleri açıktır; hayatımızdan memnun olmadığımız dönemler geçmişe sığınırız; bir de arabeske.”
Dilmener, bu alanın en iyi isimlerini ise şöyle sıralıyor: “Başta SeksenDört ve benzerleri olmak üzere, ağlamadan inlemeden şarkı söyleyebilen çok az rock solisti kaldı. Popta ise İlyas Yalçıntaş bir tepe noktası. Biraz zor aşılacak ağlamasının/inlemesinin miktarı. Ama Volkan Konak’tan Hayko Cepkin’e varana kadar, uzun ve geniş bir liste de yapılabilir. Şu noktayı da atlamamak gerekir: Yalnızca melodi ya da düzenleme değil, sözlere de bu açıdan bakmak gerekir. Bu açıdan bakıldığında da, başta Serdar Ortaç ve Demet Akalın olmak üzere, herkes pop-arabeskin kapsama alanına dahil olur.”