Türkler hem yaşamasını hem de eğlenmesini biliyor

Türkler hem yaşamasını hem de eğlenmesini biliyor

Gülmek bizi hayatın olası stresinden, sıradanlığından, zorluklarından bir nebze uzaklaşmamızı sağlatan ve bizi rahatlatan genel kanı almış ve tescillenmiş bir eylem. Gülmenin sağlığa birçok faydası vardır ve kahkahanın en iyi ilaç olduğu biliniyor. Mizah ve kahkaha insanı kendi yaşam sorunları ve talihsizliklerinden bir adım uzaklaştırıyor. Gülmenin en güzel hali ve hayat bulduğu alan ise “komedi” türü. Sosyolojik açıdan bakıldığında da birçok farklı kültüre, geleneğe ve değere sahip olan Türkler de komediye bir hayranlık söz konusu. Gelin hep birlikte Türklerin komedi türünde neden daha iyi olduklarına bir göz atalım… 

Türk Sinemasında Mizah
Türk Sinemasında Mizah

Türk milleti genel olarak gülmeyi ve güldürmeyi sevmektedir

Türkiye’de en uzun soluklu işler genelde komedidir. Üstelik tekrarları bile sürekli izlenmektedir. Seyirci için izlemesi daha kolaydır, hayata daha çok dokunabilir, günceli yakalayabilir. Türkler gerçeğe daha yakın hikâyeler isterler, günlük hayatta karşılaşabilecekleri ve ders çıkarabilecekleri şeylere ilgi gösterirler.

Türkler çok farklı karakter ve tiplemelere sahiptir

Bu çeşitlilik komedi türünde Türklere avantaj sağlamaktadır. Özellikle tipleme alanlarında, durum komedilerinde oldukça zengin içeriğe sahiptir. Komedi yapmak için ya da komedyen olmak için herhangi bir şey yapmaya gerek yoktur eğer iyi bir gözlemciyseniz, ince ayrıntıları yakalayabiliyorsanız komedi türüne adım atmış sayılırsınız. Türklerin zeki ve girişken yapıları komediyi onlara hep daha yakın kılmıştır. 

Sinemada farklı karakterler
Sinemada farklı karakterler

Türkler farklı kelimeler ortaya çıkarmada oldukça yaratıcıdırlar

Türkler genel olarak kendi yörelerine ait farklı kelime grupları oluşturmakta, kendilerine ait argo tabirle “sokak ağzı” oluşturmada oldukça başarılıdır. Komedi türünün özelliklerinden biri olan “her türlü söze ve şakaya yer verilir” maddesi Türkleri hiç de zorlamamaktadır. Hatta bu sayede kendilerince yeni bir dil de yaratabilirler. Komedi sınırları çok keskin olmayan ve her türlü malzemeyi kendilerince bir üslup kazandıran Türkler için de başarı kaçınılmaz olmaktadır. 

Türkler komedinin 3 türüne de hakim bir millettir, 3 türü de içerisinde barındırmaktadır

İnsan karakterinin gülünç ve eksik yanlarını anlatanlara karakter komedyası, toplumun gülünçlüklerini anlatanlara töre komedyası, olayların merak uyandıracak şekilde işlendiği entrika komedyası... Türk toplumu ve Türk bireyi hem kendini hem de toplumunu eleştirebilme yetisine sahiptir ve birçok şey de de fikri vardır. Cem Yılmaz’ın da dediği gibi Türkler de Bilmiyorum kelimesi bulunmamaktadır ve her türü kendilerine has bir yapıtla sunabilmektedirler. Ondandır ki bu alanda başarı peşlerini bırakmaz!

Bir çok kültürün buluşma noktası
Bir çok kültürün buluşma noktası "Türkiye"

Türkler geleneklerine bağlıdır

Türkler yeniyi eskiyle harmanlamayı ve tekrar dönemin şartlarına uygun bir şekilde sunmayı severler. Yaşadıkları toplumsal değişimler sayesinde eserlerinde gelişim ve değişim gösteren farklar bulunmaktadır. Yine de mizah unsurları çoğu zaman geçmişten gelen alışkanlıklara döner ve bunu günümüze yüzlerde tebessüm oluşturacak şekilde sunarlar. 

Türklerin komedi türüne ilgileri uzun yıllara dayanmaktadır ve bu türde amatör olmaktan oldukça uzaktadırlar

Karagöz oyunları, belki de sinemadan önceki dönemlerde halkın en önemli eğlence aracıydı. Taşlamanın böylesine güçlü bir mizah anlayışı ile harmanlanmış haline bugün bile gülüyorsak aslında birtakım şeyler değişmiş ama o eski tatlar bozulmamış demektir. Zaman zaman Meddahların modernleşmiş hallerini izleriz sahnelerde ya da kendimize has ağzımızla anne babamızdan öğrendiğimiz birçok şeyin taklidini yaparız. Aslında bütün olduğumuz bu coğrafyada, güldürdüğümüz bu alanda çaylaklık dönemini geçireli çok olmuş da kendi kanıtımızı sahneliyormuşuz.

Hacivat - Karagöz
Hacivat - Karagöz

Türkler üst tabakadan ziyade daha çok orta ve alt tabakadan oluşmaktadır

Bu durum da Türk komedisinde genel olarak inceleme yaptığımızda ele alınan kişilerin alt ya da orta tabakadan, işlenen olayların da yine alt ya da orta tabaka etrafında gerçekleştiğini göstermektedir. Üst tabakayı ise daha çok alay konusu yapmaktadırlar. Bu da Türkleri komedi türünde farklı bir algı oluşturmaya yöneltmiştir.

Türk komedisinde ustalaşmış isimler sayesinde Türkler komedi türünde daha iyi olmuşlardır

Tek bir gülümsemesiyle bizi güldürmeyi başaran Kemaller, limon ve sirke tartışmasıyla kahkahalara boğan Adile ve Münirler, Zekiii diye bağırmasıyla içimize işleyen Metinler vardır bizim sahnelerimizde. Aslında onlar iyi ki varlar, hayatımızın bir sahnesinde iyi ki var olmuşlar. Bu gibi ustalar bizleri güldürmüş lakin güldürdükleri kadar da eğitmişlerdir. O ustalar sayesinde başarılarımız can bulmuştur…

Adile Naşit - Münir Özkul
Adile Naşit - Münir Özkul

Türkler duygularıyla hareket ederler

Komedi türü de duyguların en çok ele alındığı bir türdür; en samimi, en gerçekçi duygular komedi türünde işlenir. Duygusal olarak doygunluk vardır Türk komedilerinde bu yüzden Türkler komedide daha iyidirler, kendilerini daha iyi yansıtırlar. 

Farklı duygular bir arada
Farklı duygular bir arada

Son olarak kültürün metalaşmasıyla birlikte bu durumun en önemli ürünü sinema olmuştur

Komedi türü de bu metalaşmış ürün olan sinemada insanların boş vakitlerini doldurmak adına onların eğlenceli vakit geçirmelerini sağlamak için daha çok tercih ve günümüzde de ülkemizde komedi türüne bu yönleriyle daha çok ilgi gösterilmiştir.